مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا انسان هاي مؤمن دچار گرفتاري و بلاي بيشتري هستند و حال آن كه مشركان و افراد بي اعتقاد در برخورداري بيشتري به سر مي برند ؟
1 . افرادي كه به خدا نزديك تر و داراي ايمان بيشتري هستند ، رنج و سختي آنان بيشتر است و اين به خاطر آن است كه اين جهان ، جهان عمل و تكليف است و آخرت ، جهان حساب و جزاي اعمال است . افرادي كه داراي ايمان هستند ، تلاش بسياري در راه خدا انجام مي دهند و بسياري از رنج و سختي آنان رنج هايي است كه با انجام اعمال نيك ، در راه عبوديت و بندگي خدا آنها را متحمل مي شوند .
2 . يكي از مقامات افراد برجسته و اولياي خدا ، صبر و پايداري در مقابل مصائب و خشنود بودن به قضاي الهي است . اين خود موجب اعتلاي درجه آنان است ، ولي متقابلاً افرادي كه مؤمن نيستند ممكن است كه دنيا با راحتي و آسايش ظاهري زندگي كنند ، اما از فيض و صبر و رضاي به قضاي خدا محروم باشند .
3 . براساس آنچه از احاديث استفاده مي شود ، خداوند گاهي مؤمنان را در دنيا به بلاها و رنج ها مبتلا مي كند تا اين گرفتاري ها كفاره گناهان آنان شود و در روز قيامت ديگر چيزي كه به خاطر آن عقوبت و كيفر شوند در كار نباشد و آنان را از نعمت خود برخوردار سازد ، ولي افرادي كه كافر و مشرك هستند چنانچه برخي كارهاي نيك داشته باشند ، پاداش آنان را در همين جهان به آنان مي دهد ؛ در نتيجه ، در آن جهان با دست خالي حاضر خواهند شد .
4 . آنچه در پريش آمده قاعده كلي نيست . در قرآن مي خوانيم : « ان تكونوا تألمون فانهم يألمون كما تألمون و ترجون من الله ما لايرجون ؛ اگر شما ( مؤمنان ) رنج مي كشيد ، كافران نيز همان گونه كه شما رنج مي كشيد ، رنج مي كشند ، و حال آن كه شما اميدي به خدا داريد كه آنان ندارند » .
{P - سوره نساء ، آيه 104 . P}
5 . آنچه در اين مسأله مهم است ، جهان بيني ديني است كه اساس پريش را جواب مي دهد . جهان بيني ديني دنيا و رنج هايش را بد نمي داند ، بلكه به عكس رنج ها را عاملي براي تحّرك بشمار مي آورد ؛ زيرا رنج ها وابستگي انسان را به دنيا كم مي كنند و او را به راه مي اندازند . اين ذات دنياست كه با تغيير احوال و فصول و مرگ حتمي ، به انسان آگاهي مي دهد كه اينجا جاي ماندن و قرار نيست .
بنابراين برخورداري ها و بلاها ، معيار سعادت نيستند و از همين جاست كه نقش بلاها در سير و سلوك معنوي و شكوفايي قابليت هاي دروني مؤمن آنقدر اهميت پيدا مي كند كه در حديث آمده است : « البلاء للولاء ؛ كساني كه ايمان بيشتري دارند ، رنجشان بيشتر است » .
{P - اصول كافي ، باب بلا و امتحان . P}
فراموش نكنيم دنيا دار مكافات نيز هست و در بسياري و در بسياري از موارد انسان نتيجه حركت هاي خلاف نظام خود را مي بيند ، چه مؤمن باشد و چه كافر .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.